Zamknij

Dworzec w Pakości to już historia

11:19, 14.01.2021 #ZawszeNaCzasie Aktualizacja: 11:33, 14.01.2021
Skomentuj Dworzec kolejowy w Pakości od strony peronów, lato 2005. Fot. Sebastian Jarecki Dworzec kolejowy w Pakości od strony peronów, lato 2005. Fot. Sebastian Jarecki

Stacja w Pakości miała duże tradycje. Linia kolejowa łącząca Inowrocław z Drawskim Młynem powstała już w latach 1888/1889. W tym czasie wybudowano również pakoski dworzec. Kolejne lata przyniosły rozwój infrastruktury kolejowej w kujawskim grodzie.

Pod koniec XIX i na początku XX wieku wybudowano wieżę ciśnień oraz położono tory do Janikowa i cukrowni „Union”. W styczniu 1919 roku budynek stacji kolejowej był na tyle ważny, że obsadzili go pakoscy powstańcy wielkopolscy, blokując w ten sposób ewentualny atak Niemców od strony Inowrocławia. W kolejnych latach byt stacji w Pakości był niezagrożony. Podczas rządów ekipy Edwarda Gierka, powstał plan budowy 3 wież tzw. nastawni oraz nowocześniejszego budynku dworca. Drugiej części projektu nigdy nie zrealizowano.

. Skład towarowy przy budynku pakoskiej stacji, lato 2005

Dworzec kolejowy w Pakości w latach świetności

W latach świetności w gmachu znajdował się hol dla podróżnych, dwie kasy, duża i mała poczekalnia z piecem kaflowym oraz bar. W części zachodniej budynku były pomieszczenia służbowe zaś wschodniej mieszkania. Budynek był podpiwniczony.Należał do rzadkiej grupy „dworców magazynowych”, które posiadały dość cienkie mury, obłożone ścianami z desek i listew. Początek lat 90 tych XX wieku nie zwiastował upadku połączeń pasażerskich. W Żninie, Barcinie i Pakości wsiadało do pociągu tyle młodzieży, że trudno było domknąć drzwi.

[ZT]2053[/ZT]

Pojawienie się nowych przewoźników autobusowych spowodowało odpływ pasażerów

Z racji nierentowności trasę Inowrocław - Krzyż Wielkopolski skrócono do Wągrowca potem do Damasławka i Żnina. Rozebrano także wieżę ciśnień (1991 rok), dwie z trzech wież-nastawni oraz tory prowadzące w stronę Janikowa i Roszarni. Ostatnim etapem była likwidacja połączeń osobowych relacji Inowrocław - Pakość-Barcin- Żnin (4 V 2004 ) oraz rozbiórka budynku stacji (XI 2010). Temu ostatniemu wydarzeniu przyglądali się ze smutkiem Pakościanie, mając w pamięci piękne chwile świetności małej pakoskiej stacyjki.

Pociąg osobowy relacji Inowrocław-Żnin  ( 2000 rok).

Tekst i zdjęcia: Sebastian Jarecki

(#ZawszeNaCzasie)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%