Zamknij

Podatek od nieruchomości we Wrocławiu – sprawdź, jakie formalności Cię czekają!

. + 09:30, 26.01.2024 Aktualizacja: 09:30, 26.01.2024
Skomentuj

Jako osoba fizyczna kupujesz gruntu lub obiekt budowlany, np. dom lub mieszkanie? Pamiętaj o formalnościach! Każdy taki zakup, ale też przejęcie w użytkowanie wieczyste lub posiadanie, wymaga zgłoszenia w Urzędzie Miasta Wrocławia. W tym poradniku wyjaśniamy, jak krok po kroku rozliczyć podatek od nieruchomości we Wrocławiu!

Przygotuj dokumenty zgłoszeniowe

Osoby fizyczne zgłaszają działkę, dom lub mieszkanie do opodatkowania na druku IN-1. Pełna nazwa tego dokumentu to: Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych. W zależności od preferencji, rozlicz podatek od nieruchomości online lub skorzystaj z tradycyjnej metody dostarczenia dokumentów: zanieś je osobiście, lub wyślij pocztą na adresu Urzędu Miasta Wrocławia.

Wysyłka online jest szybsza i wygodniejsza. Dodatkowo możesz też skorzystać z kreatora deklaracji podatkowych, który jest znacznie bardziej intuicyjny w użyciu niż formularze interaktywne lub pola papierowego druku do wypełniania. Pamiętaj jednak, że elektroniczną wysyłkę musisz potwierdzić Profilem Zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.

 

Terminy złożenia dokumentów

Informację IN-1 musisz złożyć w ciągu 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego. Taką okolicznością jest:

  •       Zakup gruntu, domu, mieszkania
  •       Podpisanie umowy użytkowania wieczystego gruntu
  •       Przejęcie nieruchomości w posiadanie

Ważne! Informację IN-1 składają zarówno osoby prywatne wykorzystujące nieruchomość na własny użytek, jak i osoby prowadzące na niej działalność gospodarczą. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy nieruchomość stanowi współwłasność osoby fizycznej i osoby prawnej. Wtedy osoba fizyczna składa deklarację DN-1 (nie składa już druku IN-1) i dopełnia wszystkich formalności tak jak osoba prawna.

 

Decyzja o wymiarze podatku

W odpowiedzi na złożoną informację IN-1 otrzymasz z Urzędu Miasta Wrocławia decyzję o wymiarze podatku na dany rok. Wysokość daniny zostanie obliczona proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego. Zasadniczo podatek od nieruchomości podlega wpłacie w 4 ratach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada. Jeśli jednak jego roczna wysokość nie przekracza 100 zł, należy go uiścić jednorazowo w terminie pierwszej raty.

Tak naprawdę jednak wszystkie informacje znajdziesz w dostarczonej decyzji: wysokość podatku, kwoty i terminy rat oraz numer rachunku do wpłaty.

 

Jak uniknąć błędów podczas wypełniania druku IN-1?

Wypełnianie informacji IN-1 wymaga skrupulatności i rzetelności. Potrzebne będą m.in. dane z księgi wieczystej, na podstawie których wypełnisz załącznik ZIN-1 lub ZIN-2. Jeśli wolisz elektroniczną formę tworzenia dokumentów, w tym miejscu możesz wypełnić informację IN-1 online: https://przyjazne-deklaracje.pl/wroclaw/podatek-od-nieruchomosci/. Tak przygotowany dokument jest gotowy do wysłania przez ePUAP, ale możesz go też wydrukować i zanieść do Urzędu Miasta Wrocławia osobiście lub wysłać pocztą.

Do informacji IN-1 obowiązuje też trzeci załącznik: ZIN-3. Wskazujesz w nim dane współwłaścicieli nieruchomości, jeśli są to osoby fizyczne. W taki sposób np. małżonkowie mogą zgłosić do opodatkowania wspólną nieruchomość, bez konieczności wypełniania osobno dwóch informacji.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%