Jako osoba fizyczna kupujesz gruntu lub obiekt budowlany, np. dom lub mieszkanie? Pamiętaj o formalnościach! Każdy taki zakup, ale też przejęcie w użytkowanie wieczyste lub posiadanie, wymaga zgłoszenia w Urzędzie Miasta Wrocławia. W tym poradniku wyjaśniamy, jak krok po kroku rozliczyć podatek od nieruchomości we Wrocławiu!
Osoby fizyczne zgłaszają działkę, dom lub mieszkanie do opodatkowania na druku IN-1. Pełna nazwa tego dokumentu to: Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych. W zależności od preferencji, rozlicz podatek od nieruchomości online lub skorzystaj z tradycyjnej metody dostarczenia dokumentów: zanieś je osobiście, lub wyślij pocztą na adresu Urzędu Miasta Wrocławia.
Wysyłka online jest szybsza i wygodniejsza. Dodatkowo możesz też skorzystać z kreatora deklaracji podatkowych, który jest znacznie bardziej intuicyjny w użyciu niż formularze interaktywne lub pola papierowego druku do wypełniania. Pamiętaj jednak, że elektroniczną wysyłkę musisz potwierdzić Profilem Zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.
Informację IN-1 musisz złożyć w ciągu 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego. Taką okolicznością jest:
Ważne! Informację IN-1 składają zarówno osoby prywatne wykorzystujące nieruchomość na własny użytek, jak i osoby prowadzące na niej działalność gospodarczą. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy nieruchomość stanowi współwłasność osoby fizycznej i osoby prawnej. Wtedy osoba fizyczna składa deklarację DN-1 (nie składa już druku IN-1) i dopełnia wszystkich formalności tak jak osoba prawna.
W odpowiedzi na złożoną informację IN-1 otrzymasz z Urzędu Miasta Wrocławia decyzję o wymiarze podatku na dany rok. Wysokość daniny zostanie obliczona proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego. Zasadniczo podatek od nieruchomości podlega wpłacie w 4 ratach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada. Jeśli jednak jego roczna wysokość nie przekracza 100 zł, należy go uiścić jednorazowo w terminie pierwszej raty.
Tak naprawdę jednak wszystkie informacje znajdziesz w dostarczonej decyzji: wysokość podatku, kwoty i terminy rat oraz numer rachunku do wpłaty.
Wypełnianie informacji IN-1 wymaga skrupulatności i rzetelności. Potrzebne będą m.in. dane z księgi wieczystej, na podstawie których wypełnisz załącznik ZIN-1 lub ZIN-2. Jeśli wolisz elektroniczną formę tworzenia dokumentów, w tym miejscu możesz wypełnić informację IN-1 online: https://przyjazne-deklaracje.pl/wroclaw/podatek-od-nieruchomosci/. Tak przygotowany dokument jest gotowy do wysłania przez ePUAP, ale możesz go też wydrukować i zanieść do Urzędu Miasta Wrocławia osobiście lub wysłać pocztą.
Do informacji IN-1 obowiązuje też trzeci załącznik: ZIN-3. Wskazujesz w nim dane współwłaścicieli nieruchomości, jeśli są to osoby fizyczne. W taki sposób np. małżonkowie mogą zgłosić do opodatkowania wspólną nieruchomość, bez konieczności wypełniania osobno dwóch informacji.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz