Z najnowszego raportu Santander Consumer Multirent "Za kółkiem chińskiego auta" wynika, że dla Polaków - niezależnie od wieku respondentów czy zarobków - najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Dodatkowo 43 proc. ankietowanych deklaruje, że przed wymianą auta zwraca uwagę na koszty eksploatacji oraz spalanie. Jest to najistotniejsze dla czterdziestolatków (50 proc.) oraz osób w grupie 60+ (49 proc.) Z kolei najmniejszą wagę przykładają do tego osoby między 18 a 29 rokiem życia - 30 proc.
Niezależnie od wieku i wysokości zarobków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest dla Polaków cena. Ważne są również koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.
Aspekt ekonomiczny jest ważniejszy niż czynniki techniczne, takie jak rodzaj silnika, moc, wielkość, które wskazuje 31 proc. polskich kierowców. Następną kluczową kwestią jest bezpieczeństwo pojazdu - uważa tak 36 proc. respondentów. Większą uwagę przywiązują do tego kobiety - 40 proc. niż mężczyźni - 31 proc. Dla porównywalnego odsetka - 35 proc. polskich kierowców istotna jest również marka samochodu, co może wynikać z przekonania, że konkretne firmy mają lepszą ofertę czy wiążą się z większym prestiżem.
"Jak wskazuje nasze badanie, Polacy kierują się bardzo różnymi kryteriami przy zakupie samochodu. Okazuje się, że jednym z mniej istotnych czynników jest wygląd pojazdu. Tym aspektem podczas zakupu kieruje się tylko ponad jedna piąta z nich. Kwestia wizualna jest wiodąca dla osób z najmłodszej grupy wiekowej, między 18 a 29 rokiem życia - 35 proc., a najmniej ważna dla osób 60+ - 14 proc. W dalszej kolejności kierowcy wymieniają jakość wykonania - 16 proc., komfort wnętrza - 15 proc. i ekologiczność samochodu - 13 proc. Na ostatnich miejscach wspominają o dostępności części zamiennych - 10 proc., a także pochodzeniu pojazdu - 8 proc." - wskazał Piotr Półtorzycki z Santander Consumer Multirent.
Dla niektórych Polaków ważny jest też kraj pochodzenia samochodu, ponieważ kojarzy się z określoną jakością, niezawodnością i prestiżem. Kierowcy ufają markom z krajów o długiej tradycji motoryzacyjnej, takich jak Niemcy, Japonia czy USA, których pojazdy cieszą się renomą solidnych i innowacyjnych. W rezultacie państwo pochodzenia może znacząco wpłynąć na decyzje zakupowe i lojalność klientów. Mimo że tylko co dwunasty Polak kieruje się krajem produkcji podczas zakupu auta, to kierowcy mają wyraźne preferencje dotyczące wyboru marki z określonych państw.
43 proc. respondentów wybrałoby model europejski. Najważniejsze jest to dla dwudziestolatków - 56 proc., a odsetek ten spada wraz z wiekiem badanych i w grupie seniorów wynosi tylko 29 proc. W następnej kolejności 26 proc. ankietowanych stwierdziło, że wybrałoby auto z Japonii. Głównymi zwolennikami samochodów z tego państwa są seniorzy - 36 proc. Pojazdy innego pochodzenia są wybierane przez polskich kierowców znacznie rzadziej, 6 proc. wskazuje marki koreańskie, 5 proc. marki amerykańskie, a 1 proc. marki chińskie.
Chińskie marki zaczynają coraz śmielej wchodzić na polski rynek. Jednak jest to dopiero początkowa faza rozwoju, a świadomość konsumentów w tym temacie dopiero się kształtuje. W związku z tym producenci z tego kraju budują swoją renomę na rynku europejskim. Samochody te cechują się niższą ceną, a dealerzy próbują przekonać klientów nowymi technologiami. Jednak stereotypowe spojrzenie na produkty z Azji wpływa także na ocenę jakości pojazdów z tego regionu - wskazali autorzy raportu.
Wraz z nowymi modelami, które pojawiają się w Polsce, opinia ta stopniowo ulega zmianie. Już teraz 14 proc. polskich kierowców uważa, że auta chińskie mają dobry lub bardzo dobry poziom wykonania. 34 proc. uważa, że samochody z tego państwa są średniej jakości, a podobny odsetek - 33 proc.- sądzi, że ich jakość jest raczej lub bardzo niska. Niewielką świadomość w kwestii chińskich aut potwierdza fakt, że 20 proc. respondentów trudno jest ocenić, jakiej klasy są te samochody.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 7-17 maja br. na osobach, które mają prawo jazdy i aktywnie je wykorzystują, na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Próba n=1000.
Santander Consumer Multirent jest częścią hiszpańskiej Grupy Santander. Na polskim rynku działa od 2007 roku. Firma specjalizuje się w leasingu operacyjnym pojazdów osobowych i dostawczych do 3,5 t. Produkty leasingowe są dystrybuowane poprzez sieć dealerów samochodowych wszystkich marek, które współpracują z Santander Consumer Bankiem i z Santander Consumer Multirent, a także poprzez partnerów i pośredników oraz doradców mobilnych Santander Consumer Banku. (PAP)
gkc/ malk/
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz