„Self-cleaning”, czyli tak zwana procedura samooczyszczania, istnieje w polskim prawie już od kilku lat. Mówiąc w dużym uproszczeniu, wykorzystanie tego narzędzie pozwala wykonawcom wykazać, że pomimo wystąpienia przesłanki wykluczenia z danego postępowania, podjęli oni kroki do dowiedzenia swojej rzetelności i wiarygodności. Tym samym zamawiający nie ma podstaw do wykluczenia oferty. Procedura samooczyszczenia została doprecyzowana w nowej ustawie prawo zamówień publicznych i może być z powodzeniem stosowana na zlecenia z sekcji PKP przetargi lub innej. Z tego artykułu dowiedzą się Państwo, z jakich zarzutów może oczyścić się wykonawca, co dokładnie musi zrobić oraz czy „self-cleaning’ jest skuteczny w działaniu.
Regulacje dotyczące samooczyszczenia znalazły swoje miejsce w art. 110 ust 2 nowej ustawy Pzp. Jeszcze do niedawna omawiana procedura obejmowała wszystkie fakultatywne podstawy wykluczenia, w tym także art. 24 ust. 5 pkt. 8 pzp dotyczący naruszenia obowiązków w płatności podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne. Obecnie podejście do tej kwestii jest nieco inne. W przypadku fakultatywnych podstaw wykluczenia samooczyszczenie można zastosować przy następujących okolicznościach:
naruszenie obowiązków w dziedzinie ochrony środowiska prawa socjalnego lub prawa pracy (art. 109 ust. 1 pkt. 2 pzp),
prawomocne skazanie za przestępstwo (art. 109 ust. 1 pkt. 3 pzp),
otwarcie likwidacji, ogłoszenie upadłości, układ z wierzycielami, zawieszenie działalności (art. 109 ust. 1 pkt 4 pzp),
zawinione naruszenie obowiązków zawodowych (art. 109 ust. 1 pkt 5 pzp),
niewykonanie lub nienależyte wykonanie wcześniejszej umowy (art. 109 ust. 1 pkt 7 pzp),
wprowadzenie zamawiającego w błąd (art. 109 ust. 1 pkt 8 pzp),
bezprawne wpływanie na czynności zamawiającego, pozyskanie informacji poufnych (art. 109 ust. 1 pkt 9 pzp),
przedstawienie informacji wprowadzających w błąd (art. 109 ust. 1 pkt 8 pzp).
Art. 109 ust. 1 pkt. 1 oraz pkt. 6 pzp (dotyczący kwestii związanych z zaległościami w płatnościach do ZUS czy US) nie może być rozważany w kontekście self-cleaningu. Tu wykonawcy przed upływem terminu składania ofert lub składania wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu z sekcji PKP przetargi lub innej muszą uiścić zaległe należności publicznoprawne.
Portal zamówień publicznych zawiera różne zlecenia. W każdym z nich można zastosować procedurę samooczyszczenia, o czym zapewnia art.110 ustawy. Jak jednak tego dokonać? Właściwym krokiem jest przedstawienie dowodów na to, że podjęte środki są wystarczające do wykazania wiarygodności firmy. Mowa tu o zapewnieniu, że wykonawca spełnia łącznie następujące przesłanki:
naprawił lub zobowiązał się do naprawienia szkody wyrządzonej przestępstwem, wykroczeniem lub swoim nieprawidłowym postępowaniem, w tym poprzez zadośćuczynienie pieniężne,
wyczerpująco wyjaśnił fakty i okoliczności związane z przestępstwem, wykroczeniem lub swoim nieprawidłowym postępowaniem oraz spowodowanymi przez nie szkodami, aktywnie współpracując odpowiednio z właściwymi organami, w tym organami ścigania, lub zamawiającym,
podjął konkretne środki techniczne, organizacyjne i kadrowe, odpowiednie dla zapobiegania dalszym przestępstwom, wykroczeniom lub nieprawidłowemu postępowaniu, w szczególności:
zerwał wszelkie powiązania z osobami lub podmiotami odpowiedzialnymi za nieprawidłowe postępowanie wykonawcy,
zreorganizował personel,
wdrożył system sprawozdawczości i kontroli,
utworzył struktury audytu wewnętrznego do monitorowania przestrzegania przepisów, wewnętrznych regulacji lub standardów,
wprowadził wewnętrzne regulacje dotyczące odpowiedzialności i odszkodowań za nieprzestrzeganie przepisów, wewnętrznych regulacji lub standardów.
Przystępując do zlecenia z sekcji PKP przetargi lub innej, wykonawca musi dowieść, że spełnia wszystkie wymienione okoliczności. W tym celu powinien wskazać konkretne działania, których celem było zrekompensowanie spowodowanych szkód lub zobowiązanie się do ich rekompensaty. Poza tym winien wyczerpująco wyjaśnić fakty i okoliczności wystąpienia przestępstwa lub wykroczenia. Niezbędne jest tak podjęcie konkretnych środków technicznych, organizacyjnych i kadrowych, które są odpowiednie dla zapobiegania dalszym przestępstwom lub nieprawidłowemu postępowaniu
Decydując się na skorzystanie z procedury self-cleaningu wykonawca, musi mieć świadomość, że podmiotem właściwym do oceny poprawności złożonych dokumentów jest zamawiający. Biorąc pod uwagę szczególne okoliczności czynu, bada on dostarczone środki dowodowe i indywidualnie podejmuje decyzje, czy wykonawca jest podmiotem rzetelnym i zdolnym do prawidłowego wykonania zlecenia. Samooczyszczenie nie daje więc pełnej gwarancji, że nasz podmiot będzie mógł skutecznie poszukiwać nowych klientów w oparciu o portal zamówień publicznych. Niewątpliwie jednak efektywne działania na polu zaradczym mogą przyczynić się do wzbudzenia zaufania u zamawiających, a tym samym przybliżyć nas do uzyskania zlecenia.
Sprawdź aktualne przetargi, wyniki przetargów i zlecenia z Twojej branży - skorzystaj z bezpłatnego testu, bez zobowiązań - wejdź na www.oferent.com.pl
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz